1. Zeg nee tegen stabilisatoren
Sinds jaar en dag zijn stabilisatoren, of leerschijven, het verwachte accessoire op de eerste trapfiets van een klein kind. Stabilisatoren stellen niet alleen het moment uit waarop kinderen goed moeten leren fietsen, maar bevorderen ook het 'verkeerd balanceren'. Kijk naar een kind dat op een fiets met stabilisatoren rijdt - het zal naar buiten leunen als het de bocht om gaat. Kijk nu eens naar iemand die normaal op een fiets rijdt - die zal in de bocht leunen.
Hoe omzeilen we het lastige probleem van de stabilisatoren? Met een modern maar uiterst eenvoudig product: de loopfiets. Deze kleine machines hebben geen pedalen of aandrijving. Bestuurders zitten gewoon op het zadel en gebruiken hun voeten om zichzelf voort te bewegen. Balance bikes leren jonge kinderen de basisbeginselen van evenwicht, zodat wanneer ze uiteindelijk toch op een trapmachine stappen, de helft van het zware werk voor hen is gedaan. En ze zijn echt effectief - onze eigen driejarigen zaten binnen 10 minuten op een loopfiets, nadat ze de basis hadden geleerd op een loopfiets.
2. Het evenwichtsspel
Balans is dus de eerste vereiste voor fietsen, maar controle, stabiliteit en puur plezier komen alleen met de juiste uitrusting. Als je bedenkt dat racefietsen voor volwassenen op topniveau minder dan 7 kg kunnen wegen, en dat wegrenners zich druk kunnen maken over het besparen van 100 gram bij het opwaarderen van hun uitrusting, lijkt het belachelijk dat iemand blij kan zijn kinderen op machines te zetten die meer dan 10 kg wegen. Vergeet niet dat gewicht ook relatief is: terwijl 10 kg slechts een achtste is van het gewicht van een volwassen rijder van 80 kg, is 10 kg de helft van het gewicht van een kind van 20 kg.
Een kinderfiets van hoge kwaliteit zal nu gemaakt zijn van aluminium en ook zeer goede onderdelen bevatten om het gewicht laag te houden. We komen nu op de maten, maar niets hoeft te groot of te zwaar te zijn op een kinderfiets. Ja, als ze net zoveel plezier aan hun fiets beleven als we hopen, zullen deze fietsen het zwaar te verduren krijgen. Maar dat betekent niet dat ze eruit moeten zien alsof ze letterlijk een bomaanslag zullen overleven! Fietsen van goede kwaliteit zijn niet alleen lichter, ze zijn ook betrouwbaarder.
3. De maat nemen
"Ze groeien er wel in." Dit is het favoriete idee van de zuinige ouder die een te grote fiets heeft gekocht in de hoop dat deze langer meegaat. Dat werkt niet bij kinderfietsen: de opwinding bij het zien van hun nieuwe tweewielige droommachine zal in rook opgaan als ze weken of maanden moeten wachten om hem te kunnen monteren. En een te grote fiets, ook al kunnen ze er nog net op rijden, is niet leuk: moeilijk onder controle te houden, moeilijk te manoeuvreren - een heel karwei.
Koop dus nu een fiets die hen past. Ga niet voor een te kleine fiets, maar koop er ook geen voor een 10-jarige als uw kind acht is.
En kijk heel goed naar de onderdelen. Moderne kinderfietsen hebben onderdelen die zijn ontworpen met hun kleine lichaampjes in gedachten. Remhendels moeten dus gemakkelijk bereikbaar zijn voor hun kleine handjes; crankarmen moeten kort en op maat gemaakt zijn; zelfs dingen als zadel en stuur moeten speciaal ontworpen zijn voor het typische kind dat in staat is om op dat specifieke frame te passen.
4. Koop geen goedkope kinderfietsen
Kijk naar de kinderfietsenmarkt van vandaag en je zult een brede selectie van premium kinderfietsen vinden. Islabikes is bijna tien jaar geleden met deze trend begonnen en nu zijn bedrijven als Frog, Hoy, Raleigh en Dawes allemaal gevolgd met hun eigen selecties lichtgewicht kinderfietsen van hoge kwaliteit. Toch zijn er nog steeds veel winkeliers - van supermarkten tot catalogusbedrijven en zelfs sommige fietsenwinkels - die goedkope, zware BSO's verkopen: 'Bike Shaped Objects'. Ze zien eruit als fietsen, ze rijden een beetje als fietsen, maar het zijn geen echte fietsen in de zin van prestatiegerichte sportuitrustingen.
Degelijke kinderfietsen variëren van ongeveer ?200 voor een eerste trapfiets tot ?400 voor een junior racefiets met verstelbare stuurstang. Dat is een hoop geld, maar als je overtuigd bent door onze argumenten tot nu toe, zul je zien dat het de moeite waard is. Als je nog steeds twijfelt, bedenk dan dit. Als je ?300 uitgeeft aan een fiets van hoge kwaliteit, garanderen we dat je kinderen er graag op zullen rijden, dat ze er veel aan zullen hebben en - omdat het vast een goed merk is - dat je er een goede tweedehandsprijs voor kunt krijgen als je hem doorverkoopt.
Omgekeerd, je zou een supermarkt aanbieding van ?100 kunnen kopen en jezelf ?200 besparen. Het is een valse economie. De fiets wordt misschien nooit bereden omdat hij te zwaar en te onhandelbaar is en misschien wel steeds stuk gaat. Een fiets waar niet op wordt gereden is al zonde van het geld, maar je kind heeft dan ook maanden of jaren van plezier op twee wielen gemist. Met een goedkope fiets mag je blij zijn als je er nog ?20 voor krijgt als je er eindelijk genoeg van hebt.
Investeer dus zowel tijd als interesse in de fiets van je kind en help hem een leven lang fietsplezier te beleven.